Omschrijving
Na een mooie start vraagt u zich af: hoe nu verder? Uw bedrijfsactiviteiten zijn veranderd en toegenomen in omvang en diversiteit. Maar levert elke activiteit wel genoeg op? Moet u zich specialiseren? Hoe zit het met de financiële structuur van uw bedrijf? Moet u investeren en kunt u dat ook? Benut u de juiste marketinginstrumenten? Deze cursus is gericht op alle uitdagingen waar een groeiende onderneming voor staat.
Doelstelling
U weet hoe u groei van uw bedrijf kunt realiseren en welke leidingstrategie u daarvoor in moet zetten. Aan het eind van de cursus bent u in staat uw businessplan op of bij te stellen.
Bestemd voor
De cursus is voor u bestemd, ondernemer of directeur van een bedrijf in de doorgroeifase. Meestal gaat het dan om een bedrijf dat langer dan één jaar en korter dan zes jaar bestaat.
Programma
In de cursus Doorgroeien na de start worden de volgende (deel)onderwerpen behandeld:
Ondernemen en managen
- Ondernemen en ondernemerschap.
- Managen.
- Ontwikkeling van organisaties.
- Waar staat mijn bedrijf en waar sta ik als ondernemer?
Marketing
- Marketingstrategie.
- Groeistrategie.
- Marktcommunicatie.
- Marketinginstrumenten.
Financieel beleid
- Analyse van de balans en exploitatierekening.
- Mogelijkheden om de winst te vergroten.
- Financiering.
- Financiële haalbaarheid van uitbreiding.
- De hoofdlijnen van financieel management.
Personeel en Organisatie
- Personeelsbeleid.
- Motiveren en leidinggeven.