Omschrijving
Zeker als het economisch eens wat minder gaat, neemt het belang van inkoop direct toe. Wanneer u uw concurrentievoordeel wilt vergroten en de winst verhogen, is het zaak dat u het inkoopproces optimaliseert en uw leveranciers goed beheert. Doordat inkoop steeds belangrijker en complexer wordt, zijn vaardigheden cruciaal. Daar gaat u mee aan de slag in deze cursus.
Doelstelling
U krijgt inzicht in de elementen van de inkoopfunctie en de opbouw van het inkoopproces. U herkent waar, wanneer en hoe u inkoopbesparingen kunt doorvoeren. Bovendien bent u in staat om een crediteurenanalyse te maken.
Bestemd voor
De cursus is voor u bestemd, leidinggevende (chef, bedrijfsleider of afdelingshoofd) in een middelgroot en/of kleiner bedrijf, die behoefte heeft aan meer vaardigheden op het gebied van inkoop.
Programma
De Inkoopcursus; uit de inkooppraktijk biedt praktische tips voor het direct traceren en realiseren van besparingen. De volgende onderwerpen worden in twee aaneengesloten dagdelen behandeld.
- Uitleg van het inkoopproces, waaronder leverancierselectie, contracteren, bestellen en betalen.
- Relevante inkoopvoorwaarden.
- Onderhandelen als theorie en in spelvorm.
- Uitleg en voorbeeld van een crediteurenanalyse.
- Het bepalen van besparingspotentieel door middel van een interactieve workshop.
- Voorbeelden van concrete besparingen in diverse inkoopsegmenten zoals facilitair, huisvesting, leaseauto's, marketing en ICT.