Omschrijving
Als (aankomend) leidinggevende van technisch specialisten heb je naast je vakinhoudelijke kennis ook behoefte aan gedegen managementvaardigheden. Hoe bouw je een hecht team van technische professionals en hoe communiceer je effectief met je teamleden? Hoe ga je om met conflicten, onderhandelingen en besluitvorming bij technische processen en veranderingen? Ervaar tijdens deze 3-daagse Intermediair training hoe je effectief sturing geeft aan je technische team of dienst en word een inspirerende manager!
Bestemd voor
De training Leidinggeven aan technisch specialisten is voornamelijk geschikt voor (aankomend) leidinggevenden en managers binnen de disciplines engineering, technische dienst, productie, R&D en ICT. Ook project- en teamleiders in een technische werkomgeving kunnen met deze training hun managementkwaliteiten verbeteren. Spreekt de training jou aan, maar hoor je niet meteen tot bovenstaande doelgroep,
dan zou deze training ook zeker wat voor jou kunnen zijn.
Programma
Managementvaardigheden
Bij het leidinggeven spelen niet alleen je kennis en bekwaamheden een belangrijke rol maar vooral ook je leiderschap, karakter en charisma. Hoe ga je met conflicten en besluitvorming in je team om en wat is je eigen voorkeursgedrag? Hoe stuur je je team aan en welke interventies pleeg je als het team vast dreigt te lopen? Je moet je medewerkers kunnen inspireren en motiveren, maar ook het werk effectief kunnen delegeren én de voortgang ervan bewaken.
Doorvoeren van veranderingen
Leidinggeven betekent onder andere het implementeren van nieuwe processen, procedures en het stimuleren van veranderingen. Maar wat doe je met weerstand tegen veranderen en met de factor tijd? Hoe betrek je je team van technisch specialisten bij de klus? Kennis van bedrijfsculturen en het aanpakken van cultuurverandering vormen hiervoor de basis.
Communicatie
In doeltreffend leidinggeven speelt communicatie aan technische specialisten een belangrijke rol. Niet alleen verbaal gedrag (van het voeren van slecht nieuwsgesprekken tot en met luisteren), maar ook non-verbaal gedrag, zoals gezichtsuitdrukking, lichaamshouding etc., spelen een grote rol. Je leert diverse gesprekstechnieken die je kunt toepassen.
Onderhandelen
Je ontdekt welke onderhandelingstactiek past bij de situatie en bij jezelf. Je leert je positie in het onderhandelingsspel te bepalen en de beste weg te kiezen voor het bereiken van overeenstemming. In elke onderhandeling zijn er verschillende fasen én vormen van gedrag per fase. Wie dat goed in de vingers heeft, creeert win-win situaties.
Sprekers
Paul Hartman heeft een academische achtergrond in Arbeids- en Organisatiepsychologie en was daarna ruim 10 jaar werkzaam als manager, trainer en organisatieadviseur bij zowel de Universiteit Utrecht en TNO voor hij zich als adviseur en partner aan een organisatieadviesbureau verbond. In 2007 richtte hij phadvies op. Hij werk vooral voor organisaties waar professionals en technisch specialisten werkzaam zijn. Hij weet door zijn achtergrond als geen ander voor welke uitdagingen, dilemma's en valkuilen leidinggevenden van technisch specialisten staan en helpt je op een enthousiaste, betrokken en vakkundige te groeien in je vak.