Omschrijving
Algemeen: * Het mediaproductieproces en de rol van de cameraman daarin * Samenwerkingsaspecten: wanneer wil een regisseur graag met mij werken? * Voorbeelden van bijzondere producties * Regie * Communicatie op de set, omgang met de ploeg * Van briefing tot opleveren van het materiaal * Welke info heeft een cameraman nodig om zijn werk goed te kunnen doen? * Waaruit bestaat een volledige ENG-ploeg? * Waaruit bestaat een standaard set? * Wanneer werken met meerdere ENG-sets? Hoe gaat dat dan in de montage? * Tarieven, werktijden, sejour * Werken onder bijzondere omstandigheden: kou, vocht, regen, grote hoogte, onder water, in voertuigen * Wie zorgt voor de bandjes? * Wat zijn handige spullen om extra in te huren? * Veiligheid * Diverse werkomgevingen: event, drama, nieuws, documentaire, bedrijfsfilm Cameratechniek: * De camera van lens tot recorder * Belangrijke menu's * Het instellen van de afkijkmonitor en viewfinder * Belichting * De zebra * Witten, kleurtemperatuur * Lenzen: vaste lenzen en zoomlenzen, tele- en groothoek, filmlenzen, compendium * Gebruik filters * Interlaced of Progressive * Variabele framerate, Clear Scan * Slow-motion en high speed opnames * Wat is “filmlook” en hoe benader ik die? * Opnameformaten: BetacamSP, DigiBeta, DV, DVCPRO25, 50 en 100, SX, HDV, XDCam, HDCAM, IMX 30 en 50) PII, enz. Wie bepaalt het formaat en op basis waarvan? Wat zijn de gevolgen voor de postproductie? * Instellen tijdcode * Opname van testsignalen * Aspectratio: 4:3, 16:9, anamorpic, Letterbox en Pillarbox * Het gebruik van accu's/ netvoeding * Draaien van statief of van de schouder * Het statief * Grip * Vaardigheidstraining gericht op snel en creatief kunnen werken * Het draaien van een interview * Camerabeweging en -toepassing * Snel maken van een basisinstelling * Synchroon leggen van meerdere camera's bij opname van een live-event * Checklist voor opname * Tips and tricks Belichting: * Hoe kan ik met een juiste belichting de sfeer van het onderwerp/ programma versterken? * Creatief omgaan met beperkte middelen gebruik maken van bestaand licht * Werken met menglicht * Werken onder wisselende lichtomstandigheden * Stijlen/ genres * Waarneming * Eigenschappen van licht: * Sterkte * Hardheid * Kleurmenging * Verzadiging * Contrastomvang * Kleurtemperatuur * Waarneming door verschillende typen camera's versus menselijke waarneming * Gebruik van verschillende armaturen en grip * Halogeen * HMI * TL * Gebruik van filters, vlaggen, reflectiemateriaal, enz. * Het principe van 3- en 4 punts belichting * Veiligheid op de werkplek * Belichting per genre: van nieuws tot drama * Dag- en kunstlicht * Hoeveel tijd kost aansluiten, opbouwen en uitlichten? * Wat zijn complexe lichtsituaties en wat zijn hiervoor de oplossingen? Audio: * Geluidssterkte: meten is weten * De routing: hoe sluit ik de apparatuur aan? * Frequentiebereik: filteren_ * Werken met en zonder audiomixer * Het gebruik van de limiter * Hengelen en lepelen * Verschillende soorten microfoons en de toepassing daarvan * Het gebruik van zendermicrofoons * Het onzichtbaar wegwerken van knoopjes en zenders * 2- of meersporen audio-opnames * Aftakken van huisinstallaties of PA * De wet van Murphy: wat niet getest is, werkt niet: valkuilen * Communicatie op de set Programmatische aspecten/ montage: * Beeldcompositie en -analyse * Het jargon: shotbenoeming, camerabeweging en kadrering * Hoe kijkt een editor naar het ruw materiaal? * Decoupage * Wanneer is een shot goed monteerbaar? * Snijden in continuïteit (o.a. invisible cutting) * Découpage en montage * Parallelmontage * Verschillende beeldovergangen en het hoe en waarom ervan (o.a. fades, wipes en de zgn. natural wipe) * Het zgn. as-probleem * Split-edits, ofwel verschoven audio- en videolassen * Het gebruik van pauzes * Overgangen van close naar medium/totaal met een continue actie * Hoe voeg je een meerwaarde toe aan beelden die ze in ongemonteerde vorm niet hebben? * Springers in een interview. Hoe vermijd je ze, en hoe maak je ze onzichtbaar (of juist zichtbaar?) Welke oplossingen zijn hier zoal voorhanden? * Het tussenshot of snijshot, het tegenshot, het wegkijkshot * Het introductieshot * Het hoe en waarom van bepaalde camerastandpunten * Verschillende relaties tussen twee shots * Wanneer zijn twee shots goed aan elkaar te monteren en wanneer niet? Ofwel, wanneer 'snijdt' iets en wanneer 'klapt' iets? Ook de vele uitzonderingen hierop komen aan bod * Kijk- en bewegingsrichtingtingen. Welke keuze maak ik en wat is daarvan de invloed op de kijker? * Het gebruik van 'los' geluid (o.a. geluidseffecten en muziek) * De opbouw van een item: het begin, het midden en het einde * Montagelogica * Chronologie * Beeldsequenties
Bestemd voor
Iedereen die als professioneel cameraman aan de slag wil.
Kosten
€ 5.850,00
Prijzen zijn exclusief 19% btw.