Omschrijving
Hoe geef ik sturing aan een veranderende organisatie? Wat verwachten managers, afdelingshoofden en andere medewerkers van mij? Hoe maak ik strategische keuzes en hoe onderbouw ik die? Hoe geef ik gericht leiding aan het marketingbeleid? Hoe krijg ik inzicht in financiën, kwaliteitszorg en personeelsmanagement? Allemaal vragen en onderwerpen die te maken hebben met algemeen ondernemerschap. En daar gaat het om in deze cursus.
Doelstelling
U verwerft inzicht en vaardigheden, gericht op ondernemerschap. Aan het eind van de cursus bent u in staat uw eigen businessplan te maken of bij te stellen.
Bestemd voor
De cursus is voor u bestemd, ondernemer, (adjunct)directeur, of algemeen manager van een bedrijf of zelfstandige afdeling in een organisatie met 5 tot 150 werknemers.
Programma
In de cursus Algemeen management werkt u elk dagdeel aan een onderdeel van uw ondernemingsplan. U leert een plan te maken als leidraad voor strategische en dagelijkse beslissingen. Daarbij komen de volgende thema's aan de orde:
- Strategiebepaling.
- Ondernemen, management en managementvaardigheden.
- Analyse van kansen, mogelijkheden en bedreigingen.
- Marketingmanagement.
- Financieel management.
- Organiseren en organisatieverandering.
- Communicatie in de organisatie.
- Personeelsmanagement.
- Kwaliteitsmanagement.