Omschrijving
Er wordt door het bedrijfsleven veel schade geleden door overvallen, maar de grootste schade is niet uit te drukken in geld. Een overval is een zeer ingrijpende gebeurtenis. Het gebeurt per definitie onverwachts en gaat vaak gepaard met geweld en/ of (doods)bedreigingen. Medewerkers die slachtoffer worden van een overval lopen een trauma op, wat in sommige gevallen verstrekkende gevolgen heeft. Daarom is deze overvaltraining geen overbodige luxe.
Doelstelling
U bent in staat om het overvalrisico te beperken en een overvalsituatie te hanteren. U weet wat u dan wel moet doen, maar ook wat u nadrukkelijk niet moet doen. U kunt slachtoffers opvangen. U bent in staat om een bruikbaar signalement samen te stellen, wat de pakkans van de dader vergroot.
Bestemd voor
De overvaltraining is bestemd voor u, ondernemer of directeur in het midden- en kleinbedrijf en medewerker die te maken kan krijgen met agressieve klanten en een overvalrisico loopt.
Programma
In de Overvaltraining worden achtergronden van overvallen besproken en komen preventieve maatregelen aan bod. De overvalsituatie wordt met een professionele acteur in een rollenspel getraind. Dit rollenspel heeft geen enkele traumatiserende uitwerking. Door oefenen in een 'echte overvalsituatie' verwerft u daadwerkelijk praktische vaardigheden. De volgende (deel)onderwerpen worden behandeld:
- Wie is de overvaller en wat is zijn ideaalbeeld?
- Hoe vermindert u de buit en welke methoden en hulpmiddelen zijn daarvoor beschikbaar?
- De overvaller minder gelegenheid geven;
- organisatorische maatregelen;
- technische maatregelen. - Overval op de kassa (hit and run) en overval voor openingstijd (early morning hold up):
- wat moet je wel en wat moet je niet doen?
- wat gebeurt er met een overval alarmering?
- hoe communiceer je tijdens een overval? - Hoe te handelen na een overval?
- Slachtofferopvang:
- opvangen van medewerkers
- wat te doen met eventuele klanten.