powered by Educa

Opleidingen

Zoek een opleiding:
terug Meer informatie over IIR

IT Manager Opleiding

AanbiederIIR
Kosten€ 3.099,00

Omschrijving

Hoofdlijnen van de verkorte opleiding 'IT Manager'

Dag 1 ICT Strategie

Hoe draagt uw IT-organisatie bij aan het succes van uw business?



Hoe vervult u uw rol als IT-aanbieder en IT-adviseur optimaal?

  • Hoe maakt u een concrete missie, visie en strategie voor mijn IT-Afdeling?
  • Welke relatie hebben uw organisatiedoelen en uw IT-doelen?
  • Hoe communiceert u de IT-strategie en IT-doelstellingen naar uw medewerkers?
  • Hoe zorgt u dat de IT-strategie bijdraagt aan de algemene doelen van de organisatie?
  • Hoe stelt u de bijdrage en waarde van IT voor de business vast?
  • Hoe monitoort u de uitvoering van de strategie zodat u kan bijsturen?

De positionering van uw IT-organisatie

  • Hoe bepaalt u de rol van uw IT-organisatie binnen de gehele organisatie?
  • Welke positioneringstrategieën zijn beschikbaar?
  • Hoe communiceert u duidelijk de doelstellingen en processen van de IT-organisatie naar de gehele organisatie?

Opdracht 1 IT Strategie:

Op basis van de voorbeeldcase ontwikkelt u zelf een missie, visie en strategie. U analyseert tevens de IT-strategie van uw eigen bedrijf.

DAG 2 Marketing en Delivery van IT-services

Hoe optimaliseert u de relatie tussen klant en leverancier?




Hoe maakt u een succesvol marketingplan voor ICT-diensten?

  • Welke vormen van klantgedrag m.b.t ICT-diensten zijn er?
  • Hoe speelt u hierop in bij het ontwerpen van diensten?
  • Wat maakt klanttevredenheid en wat veroorzaakt ontevredenheid?

Hoe stelt u succesvolle Service Level Agreements (SLA’s) op?

  • Aan welke eisen moet een Service Level Agreement voldoen?
  • Wat zijn Service Level Requirements (SLR)?
  • Hoe gebruikt u SLA’s en SLR’s om business en IT optimaal op elkaar af te stemmen?
  • Hoe krijgt u met behulp van Operational Level Agreements (OLA’s) en Underpinning Contracts (UC’s) een succesvolle SLA?
  • Welke processen en stuurinstrumenten moet u inrichten om de uitvoering van SLA’s bij te kunnen sturen?

Opdracht 2: Service Level Agreements

Op basis van de voorbeeldcase stelt u zelf aan de hand van de door u gekozen dienst een SLA op.



IT Performance Indicatoren:

Hoe meet u optimaal de prestaties van uw IT dienstverlening?

  • Hoe identificeert u uw IT-prestaties en hoe leidt u hier uw indicatoren uit af?
  • Wat is de waarde van performance-indicatoren?
  • Wat zijn mogelijke problemen bij het vaststellen van uw performance-indicatoren?
  • Hoe kiest u uw performance-indicatoren?
  • Welke meeteenheden passen bij welke indicatoren?
  • Hoe houdt u uw management dashboard overzichtelijk?

Opdracht 3: Performance Indicatoren

Aan de hand van de dienstomschrijving uit de voorbeeldcase stelt u zelf performance indicatoren op.



DAG 3 Financieel Management



Onderbouwing bij uw IT-dienstverlening

  • Hoe krijgt u inzicht in de totale kosten van uw IT-services en hoe stelt u een realistisch budget op?
  • Met welke methoden bepaalt en beheerst u de kostprijs van uw IT-services?
  • Hoe komt u tot een scherpe prijs voor uw IT-services?
  • Hoe belast u IT-kosten effectief door aan uw klanten?
  • Hoe stelt u een realistische kosten-baten analyse voor uw IT-projecten en diensten op?
  • Hoe maakt u een effectieve investeringsbeslissing?

Opdracht 4: Financieel Management

Aan de hand van de voorbeeldcase maakt u een opdracht waarin u te maken heeft met kostprijsberekening, doorbelasting en investeringsbeoordeling.



Architectuur Management



Krijg grip op uwdienstverlening en uw ICT-landschap

  • Wat is werken onder Architectuur?
  • Vormen van Architectuur en voor- en nadelen
  • Waar moet u op letten bij projecten en applicaties voor wat betreft Architectuur?
  • Zin en onzin over Project-startarchitecturen en bouwvergunningen
  • Hoe te handelen in migratie- en legacy situaties?
  • Hoe houdt u grip op Architectuur door het inrichten van Architectuurmanagement?

Opdracht 5: Architectuur Management

In een voorbeeldcase analyseert een ICT-architectuur en ontwikkelt scenario’s hoe deze architectuur ontwikkeld wordt door middel van een helder projectenfolio.



DAG 4 Organisatie Management: hoe professionaliseert u uw IT-organisatie



Laatste trends op het gebied van Governance en Compliance

  • Overzicht meest recente modellen
  • Verschillende vormen van ICT-goverance
  • Implentatie valkuilen

Welke verschillende organisatievormen zijn er om uw IT-organisatie in te richten?

  • Welk vorm past het beste bij uw IT-organisatie?
  • Hoe ontwerpt u een IT-organisatie?
  • Hoe zet u veranderingsprojecten op en hoe leidt u deze succesvol?
  • Hoe geeft u leiding aan veranderingen?
  • Welke stijlen kunt u toepassen in verschillende situaties?

Opdracht 6:

Wat is uw eigen voorkeursstijl bij het doorvoeren van veranderingen?



Opdracht 7: Organisatie Management

U onderzoekt in hoeverre uw huidige organisatiestructuur voldoet aan uw doelstellingen.



Test:


Aan de hand van een test onderzoekt u uw eigen stijl bij het bewerkstelligen van veranderingen.



Dag 5
IT Outsourcing



IT Outsourcing: waarom, wanneer en hoe?



Hoe maakt u een weloverwogen keuze voor IT Outsourcing?

  • Uit welke stappen bestaat het outsourcingstraject?
  • Met welke belangrijke partijen dient u rekening te houden tijdens een outsourcingstraject?
  • Welke korte- en lange termijn gevolgen heeft outsourcing voor uw kostenbeheer?
  • Wat is de invloed van outsourcing op uw IT-strategie?
  • Hoe maakt u een kosten-baten analyse voor outsourcing?
  • Wat zijn de do’s and don’ts bij outsourcing?

Eind assesment:

Tijdens het eind assesment vertaalt u alle aspecten die tijdens deze verkorte opleiding aan bod zijn gekomen naar een professionaliseringsplan dat u maakt voor de IT-organisatie uit de voorbeeldcase.



Na het succesvol afronden van de opleiding ontvangt u van IIR het certificaat 'Certified IT Manager', wat uw vakspecialisme extra onderstreept.

Bestemd voor

De verkote opleiding 'IT Manager' is onmisbaar voor u wanneer u leiding geeft aan of verantwoordelijk bent voor een IT-organisatie. Zo bent u bijvoorbeeld: * IT Manager * IT adviseur/consultant * Hoofd automatisering * Service manager * Service level manager * Projectleider * Projectmanager * Teammanager

Programma

Tijdens de opleiding worden er zeven praktijkoefeningen behandeld ter voorbereiding van het eind assessment. U test uw eigen veranderingsstijl. U krijgt concrete kennis mee voor de dagelijkse praktijk en voor uw toekomstige werkzaamheden. Aan de hand van cases, opdrachten en discussies wordt maximale interactie gestimuleerd. Bij het succesvol afronden van de opleiding ontvangt u een kennis certificaat.

Kosten

€ 3.099,00

Prijzen zijn exclusief 19% btw.

Dit onderdeel wordt mede mogelijk gemaakt door Educa