powered by Educa

Opleidingen

Zoek een opleiding:
terug Meer informatie over IIR

Succesvol leidinggeven aan teams Opleiding

AanbiederIIR
Kosten€ 2.099,00

Omschrijving

Module 1: Doelen stellen

Hoe formuleert u goede doelstellingen voor uzelf en uw team?

Het doel is de gewenste situatie, iets dat u wilt bereiken. Als leidinggevende kunt u het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol. Er gaat een ambitie achter schuil.

  • Hoe ‘inspireer en motiveer’ ik door het stellen van doelen?
  • Hoe stuur ik het gedrag op basis van gestelde doelen?
  • Hoe neem ik beslissingen op basis van gestelde doelen?
  • Hoe kom ik tot consensus in een groep over gestelde doelen?
  • Hoe bepaal ik output factoren (het nieuwe werken)?

Module 2: Communicatie

Gedragstijlen

  • Eigen stijl van communiceren
  • Effecten van gedrag op medewerker
  • Herkennen en omgaan met lastig gedrag van medewerker
  • Geven van feedback

Test: Gedragsstijlen



Verbindend Communiceren

Verbindend Communiceren gaat over het bewust worden van wat er met en tijdens het communiceren gebeurt en dit te gebruiken om uw communicatie effectiever te maken.

  • Duidelijkheid inzake uw eigen waarden en wat uit zich in authenticiteit en integriteit
  • Groeiend respect voor andermans waarden en beleving
  • Efficiency in het bereiken van doelen
  • Het leren omgaan met emoties en het scheppen van veiligheid in communicatie
  • Synergie in samenwerking, creativiteit, ontwikkeling en persoonlijke groei
  • Onderlinge verbondenheid door het ontwikkelen van empathische vaardigheden

Praktijkcase: Gesprek met collega

Gesprek met collega die altijd dwars tegen u als leidinggevende en de collega’s ingaat als hij zijn zin niet krijgt of iets moet doen dat hem niet aanstaat.

Module 3: Managementstijlen

Eigen stijl van leidinggeven

De stijl van leidinggeven is van grote invloed op de mate waarin medewerkers zich gerespecteerd voelen, mede verantwoordelijkheid willen dragen, mee gaan zoeken naar oplossingen enzovoorts. Er zijn stijlen van leidinggeven die dit bevorderen en stijlen die dit ontmoedigen.

Iedere leidinggevende heeft een stijl van leiding geven, een stijl die haar/hem het meeste aantrekt. Het hebben van inzicht in de eigen stijl van leiding geven is niet alleen van belang om het effect van het eigen functioneren op het gedrag van anderen te evalueren, maar ook om van stijl te kunnen veranderen.

Test: Inzichttest in eigen stijl van leidinggeven en de effectiviteit ervan.

Leidinggeven door middel van coaching

Leiddinggevenden worden betaald voor hetgeen hun medewerkersdoen en bereiken. De kunst van het managen is om uw medewerkers zo aan te sturen en te motiveren dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun activiteiten en het daarbij gewenste gedrag. Door middel van coaching begeleidt u de medewerker in zijn/ haar taak- en doelrealisatie.

Module 4: Motivatie

Hoe motiveert u uw team?

  • Hoe zorgt u voor open informatie uitwisseling en duidelijkheid in uw opdrachten?
  • Hoe geeft u uw team een gemeenschappelijk doel?
  • Hoe motiveert u uw medewerkers om beter te presteren?
  • Flexibiliteit in omgang met de verschillende behoeftes van uw medewerkers

Module 5: Management gesprekken

  • Slechtnieuws gesprek
  • Verzuimgesprek
  • Correctiegesprek

Praktijkcase: Managementgesprek

Collega heeft een vrije dag gevraagd. U heeft hem deze geweigerd omdat het werk en de oplevering van een project dit niet toelaat. Op de bewuste dag meldt de vrouw van de collega hem ziek. Op zijn eerste werkdag roept u hem bij u …..

Module 6: Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Functioneringsgesprek

Het functioneringsgesprek is een middel om de verwachtingen van de medewerker en de manager bij elkaar te brengen. Die verwachtingen

kunnen betrekking hebben op de werkinhoud, werkomstandigheden, de onderlinge verhoudingen, motivatie en behoefte aan scholing en

nieuwe uitdagingen.

Beoordelingsgesprek

Beoordelingsgesprekken zijn bedoeld om duidelijk inzicht te krijgen in de eisen die de organisatie stelt aan medewerkers. De beoordeling

van het personeel is zo op een zorgvuldige en controleerbare manier

georganiseerd.

  • Het zicht krijgen op het communicatieproces tijdens het gesprek
  • Vaardigheden zoals actief luisteren, vragen stellen, observeren en samenvatten
  • Het geven en ontvangen van feedback
  • Het maken van werkbare oplossingen en afspraken
  • Het objectief beoordelen van medewerkers
  • Het omgaan met moeilijke en ‘slechtnieuws- gesprekken’

Praktijkcase: Functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek met medewerker die niet 100% functioneert de laatste tijd.

Module 7: Teamoverleg

  • Hoe komt u tot resultaatgerichte teamvergaderingen en –besprekingen?
  • Welke rol heeft u bij teamvergaderingen en besprekingen?
  • Hoe bereidt u zich goed voor?
  • Hoe geeft u effectief leiding aan teambesprekingen?
  • Hoe zorgt u voor een positieve sfeer tijdens de vergadering en hoe behoudt u dit ook in lastige situaties?
  • Hoe betrekt u uw medewerkers tijdens vergaderingen en teambesprekingen actief bij beslissingen?

Praktijkcase: De vakantieplanning

Het is december en het jaarlijkse overleg moet weer plaatsvinden over de vakantieplanning. Ieder jaar weer een hele uitdaging want bijna alle collega’s willen op hetzelfde moment op vakantie terwijl u ook moet zorgen voor continuïteit.

Module 8: Omgaan met conflicten

  • Hoe gaat u zelfverzekerd om met conflicten en negatieve medewerkers?
  • Hoe gaat u om met lastige medewerkers?
  • Test omgaan met conflicten
  • Reactiestijlen en gevolgen
  • Hoe verdeelt u ‘vervelende’ opdrachten binnen uw team?
  • Hoe krijgt u alle medewerkers op 1 lijn?
  • Welke stijl hanteert u bij het oplossen van conflicten?
  • Hoe overwint u weerstand binnen uw team?

Test: Conflicthantering Krijg inzicht in uw conflicthanteringstijl.

Kosten

€ 2.099,00

Prijzen zijn exclusief 19% btw.

Dit onderdeel wordt mede mogelijk gemaakt door Educa